Mjölk- och äggfri mjukkaka med glasyr.

Det här receptet är perfekt om man är känslig mot mjölk eller ägg. Eller om man som i mitt fall kör på den djurvänliga varianten🙂 Det finns många varianter på den här kakan, men det här är grunden. Jag brukar göra en dubbel sats av detta receptet eftersom jag har en rätt så stor långpanna och ugn. Ikväll blev det kärleksmums, jag tillsatte 2 msk kakao i glasyren och strödde över kokos.

Jag gjorde även en mjuk pepparkaka, använde mig av grundreceptet och tillsatte 1 tsk pepparkakskrydda i smeten (denna tog längre tid att grädda, ca:30 min i 175 grader). Gräddade denna i en vanlig sockerkaksform.

Här är receptet på mjukkaka med glasyr.

Ingredienser:
3 dl vetemjöl
2 dl strösocker
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 dl vätska (solhavre, sojamjölk eller vatten)
50 gram mjölkfritt margarin (Milda)

Gör så här:
1.Sätt ugnen på 200 grader.
2.Smält margarinet. Tillsätt vätskan och ställ åt sidan.
3.Blanda alla torra ingredienser, förslagsvis i en plastpåse, då är det bara att skaka om allt så det blandas.
4 Rör sedan ihop de torra ingredienserna med smörblandningen i en bunke till en jämn smet.
5.Smörj och bröa en form. Häll i smeten.
6.Grädda mitt i ugn ca 15-20 min. Gör under tiden iordning glasyren till kakan. 

Glasyr:
50 gram mjölkfritt margarin (Milda)
2,5 dl florsocker
0,5 msk vaniljsocker
2 msk vätska (vatten)

Smält margarinet, tillsätt vattnet och rör i de torra ingredienserna. Ta lite åt gången, florsockret brukar gärna vilja klumpa sig.

Garnering:
Strössel eller kokos

När kakan svalnat så är det bara att breda över glasyren och strö över valfritt strössel.

Kärleksmums

Leave a Reply

