Äpplen med havretosca och kanelsmak.

Efterrätten står i ugnen – äpplen med havretosca och kanelsmak. Har inte ätit det på länge och ikväll kändes det välförtjänt med nåt sött och gott🙂 Städningen idag gick rätt hyfsat. Sambon var snäll och storstädade toan. Själv så tog jag itu med köket, tog ner de röda panellängderna och satte upp ett par vit- och svartrutiga gardinkappor som släpper in maximalt med ljus! Det blev verkligen skillnad. Jag hann även med fyra tvättar så nu är tvätthögen nästan obefintlig. Skönt. 
Temperaturen ute har gått från -33,9 grader imorse till endast -11,9 grader ikväll. Så imorgon blir det nog en långpromenad, förhoppningsvis i solen. Jag har känt mig lite uttråkad ikväll, tycker att det har varit så de senaste helgerna. Sambon sitter nu och spelar igen. Jag har inte ork att komma med nåt bra förslag till vad vi ska hitta på heller så jag får väl skylla mig själv. Nu plingade timern, dags att hugga in på smaskigheterna.

För er som vill göra denna efterrätt så är receptet busenkelt:
2-3 äpplen, skalade och klyftade
50 gram margarin
3/4 dl strösocker
1 msk mjöl
2 msk mjölk
3/4 dl havregryn
Kanel
Lägg äppelklyftorna i en smord form. Smält margarinet och tillsätt socker, mjöl och mjölk. Låt sjuda i några minuter så att det tjocknar. Tillsätt havregryn och rör om.
Häll smeten över äpplena, strö över lite kanel.
Sätt in formen i ugnen, 225 grader i ca 10 min.
Det är färdigt när allt har fått en knäckig konsistens.
Servera med vaniljglass eller vaniljsås.
Ät och njut!🙂
P.s Jag gjorde min toscasmet med mjölkfritt margarin och sojamjölk. Funkar utmärkt!

Leave a Reply

