Recept på Scones.

Idag har jag haft två stycken fikasittningar! :D

Det plingade på dörren imorse vid 9-tiden. Det var lillebror som ville tigga sig en kopp kaffe och umgås en stund i väntan på att banken skulle öppna. Han hade nyss fikat så han ville inte ha nåt fikabröd (tur var väl det eftersom jag inte hade så mycket att bjuda på för tillfället😉

Det blev verkligen knapert bju´fika för när jag skulle ladda kaffebryggaren så glömde jag bort att vi köpt kokkaffe istället för brygg. Kaffet fick en blaskig te-liknande färg så det åkte i slasken på en gång. Som tur var hade jag snabbkaffe hemma så det löste sig i alla fall🙂 När han sen åkte så satte jag igång ett scones-bak. Jag väntade nämligen fin-besök senare under dagen av farmor. Hon skulle göra några ärenden på stan först och sedan skulle hon komma förbi. Jag har ju varit uppbokad hela veckan med diverese saker så idag hade jag lovat att hålla mig hemma!

Scones går sjukt snabbt att göra, bara man har basingredienserna hemma så kan man höfta en hel del med vad man stoppar i brödet.
Originalreceptet (som nästan är utnött) har hängt med ända sedan HK:n på högstadiet och ser ut så här:

Scones – Grahamsscones – 2 st

Gräddningstid mitt i ugnen ca 10 min

Ingredienser:
4 1/2 dl vetemjöl (för grahamsscones byt ut 2 1/2 dl vetemjöl mot grahamsmjöl)
2 tsk bakpulver
2 krm salt
50 gram margarin (jag använder Mildas mjölkfria margarin)
2 dl mjölk eller filmjölk (här använder jag Solhavre som är perfekt för bakning)

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Smörj en plåt.
3. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål.
4. Finfördela margarinet i mjölblandningen med fingertopparna.
5. Tillsätt mjölken eller filmjölken och arbeta raskt samman degen med träsked.
6. Dela degen i två delar.
7. Lägg delarna på plåten så att du med mjölad hand kan trycka ut dem till runda kakor ca 1 1/2 cm tjocka.
8. Skåra varje kaka i 4 delar och nagga med en gaffel.
9. Grädda genast mitt i ugnen omkring 10 min.
Ät helst scones nygräddade.

Till mina använde jag både vetemjöl och grahamsmjöl, jag rev i lite morötter och krossade i linfrön. Morötterna gör att brödet blir saftigare och linfröna är ju bra för magen!

Foto: Privat

Leave a Reply

