Chokolate Chip Cookies – Hazelnut


Ingredienser:

200 gr margarin
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 msk sirap
ca 2 msk Alpro Soya Mat (istället för 2 ägg)
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
200 gr Marabou helnöt

Foto: Privat

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.
Rör ihop smör, socker, vaniljsocker, sirap och Alpro Soya.
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en påse och skaka om ordentligt.
Rör sedan i mjölblandningen i smöret.
Grovhacka chokladen och rör ner i smeten. Ställ gärna degen kallt i kylen, alternativt fryen i minst en halvtimme. När degen kallnat gör en rulle av degen, ca 5 cm i diameter. Skär sedan centimetertjocka skivor av degen och lägg på plåt gärna med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen i ca 8 min.

Betyg:

Inte för att skryta men 5/5😉

I originalreceptet ska det vara 2 ägg (gjorde en dubbel sats) men jag tillsatte Alpro Soya istället för att degen skulle bli smidigare att arbeta med. Sirap tillsatte jag för att kakorna skulle bli lite segare!
Dessutom råkade jag ta en tesked bakpulver för lite men det verkar inte ha gjort någon större skada, dom blev nog bara lite mindre fluffiga!🙂

Testa vet ja!

Leave a Reply

