Adam sex månader.

I fredags (den 9/12) blev Adam ett halvår gammal! Sex månader, herrejisses!🙂

Förra onsdagen var vi på BVC för att ta andra omgången sprutor och så var det den sedvanliga vägning/mätningen. Så här ser det ut nu:
Vikt: 6380 gr (+405 gr)
Längd: 65,5 cm (+2,5 cm)
Huvudomfång: 42,7 (+1,2 cm)

Det känns som att det händer väldigt mycket hela tiden, det är svårt att komma ihåg allt! :) 

Rörlig liten kille.
Lilleman vänder sig hela tiden från rygg till mage och är nog ganska nöjd över att se nåt och inte bara ligga och titta upp i taket. Han har även börjat att ligga på sidan ibland när han sover, sötnos! 
Det duger inte riktigt längre när jag lägger ner honom i babygymmet. Fort blir han frustrerad lillprinsen. Han vill ha gott om utrymme till att röra sig och vända.
Han fick ett jättebra grepp när han låg på ryamattan hemma hos Nina härom veckan, lyckades kravla sig framåt några centimeter🙂 Är det bara rätt underlag så kan han förflytta sig långt, speciellt i sidled. Det är som i sängen, han ligger sällan på samma sätt som man lämnade honom. Ofta har han vänt sig ett halvt varv och ligger med huvudet mot fotspönnan🙂

Mat.
Han äter mer nu då jag både helammar honom plus att han får gröt på morgonen och en portion puré på kvällen. I söndags började vi med mer matigare puré. Pasta med grönsaker. Som vanligt blev det lite grimaser vid första smakportionen men sedan har han ätit duktigt! Han har också fått smaka: avocado, rivet äpple och päron, plommon/päron-puré. Banangröt äter han till frukost varje morgon. Upptäckte att han blir lite hård i magen av den så då passar det perfekt med plommonpuré till!

Stå och sitta.
Lilleman älskar att stå upp och orkar man bara hålla honom så står han en lång stund. Det räcker med lite stöd från mamma eller pappa. Det är även roligt att studsa upp och ner och nu skjuter han ifrån själv med bena också!🙂
Han är även duktig på att sitta, även om han inte riktigt har balansen än så har han styrkan att orka räta upp ryggen när det börjar luta för mycket! I babysittern brukar han sätta sig upp!

Älskar att bada.
Babysimmet som vi har varit på två gånger har hitills varit väldigt lyckat. Första gången tränade vi rygg- och magläge. Ryggläget är inte så populärt, speciellt inte i vatten. Men när han får ligga på mage blir han hur lycklig som helst. Sist började han sprattla med benen! Då tränade vi även på att hälla vatten över huvudet. Det gick bra tills han fick en liten kallsup, det var mindre trevligt. Lite ledsamt blev det men fort gick det över!🙂 Jag tror att Adam kommer bli ett riktigt vattendjur när han blir lite större!



    Foto: Privat

Mammig och Pappig.

Den här bilden är tagen igårkväll. Adam satt hos pappa i soffan och myste. Ibland tycker jag det är lite orättvist att Adam är så lugn med pappa. Vissa dagar kan det vara helt omöjligt för mig att göra något. Då duger ingenting annat än att jag ska gå och bära runt på lillprinsen. En kväll lade jag honom på sängen hos Nicklas medans han låg och pluggade. Då hade det varit en sådan dag när jag knappt kan smita iväg på toa i fem minuter utan att det blir ledsamt. Jag passade på att gå ut och skotta lite snö. När jag kom in en timme senare så var det tyst och lugnt, ingen ledsen Adam, Nicklas låg och läste på sängen och Adam låg och pjollrade. Han hade till och med slumrat till en stund. Om jag istället hade haft Adam så hade jag garanterat fått hålla honom hela tiden och så fort jag lagt ner honom hade han blivit tjurig. Tänk att det ska vara sån skillnad, han är liksom både mammig och pappig.🙂

Leave a Reply

