Snickerskakor med puffat ris.

Jag försökte mig på lite julbakning igår när jag kommit mig hem från julshoppingen!

Foto: Privat

Snickerskakor är ju lätta att göra och fort går det. Ett säkert kort både bland stora och små! :D Den här varianten med Vårgårda ris – puffat ris blev lite segare men god och inte alls lika sliskig som vanliga receptet! Så här får ni det:

1 burk jordnötssmör (340 gr)
2 dl sirap
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 dl kokos
1 liter puffat ris

200 gr ljus blockchoklad

Värm jordnötssmör, sirap och socker i en större kastrull. Det bränner lätt fast om det blir för varmt så det gäller att röra. Tillsätt sedan vaniljsocker, kokos och slutligen riset.
Ös ut smeten på en plåt med bakplåtspapper och tryck ut den till önskad storlek.
Min kaka blev ungefär 30×40 cm.
Bryt chokladen i bitar och lägg i en skål. Jag tycker det är enklast att smälta chokladen i micron, även där gäller det att ha koll. Blir den bränd så blir den kornig.
 Kör en liten stund och rör sedan om med jämna mellanrum tills dess chokladen smält. Bred ut den smälta chokladen på kakan och ställ in den i frysen tills dess att chokladen stelnat. Då kan man lättare skära bitar. Jag gjorde ganska små bitar så kan man ställa fram dom bland julgodiset!🙂

Lycka till!


Leave a Reply

