Adam sju månader

Adam växer och blir bara större och större. I onsdags förra veckan satt han själv utan stöd och det är precis som Nicklas mamma sa:
När man väl lärt sig något så glömmer man det inte i första taget. Som jag skrev tidigare så var vi ute på pulkatur idag, och det gick hur bra som helst. Adam satt så duktigt i pulkan. Han tyckte nog att det var kul att kunna se så mycket, i vanliga fall så halvligger han ju i vagnen. Vi har ännu inte bytt till sittdelen, men det börjar bli dags.
Han sitter nu mer stadigt i matstolen också. Förut har han haft lite svårare med balansen men det börjar arta sig!🙂
Det var ett tag när han sa “Mam mam mam” då han blev ledsen. Väntar fortfarande på att han ska säga “Mamma” till mig annat än när han är ledsen. Men det är väl ett sätt för honom att få mig att förstå att han vill bli tröstad eller komma upp! Så på sätt och vis menar han ju mamma!🙂
Det hörs att han håller på att forma sina egna egna ljud och ord. Igår när vi satt uppe hos Nicklas mamma innan vi skulle åka så började han “prata” och gapade väldigt högljutt. Liksom för att testa hur högt man kunde gapa. Han lät väldigt bestämd, vi började förstås skratta för det lät väldigt roligt.

Ikväll blev det hemmagjord rotfruktspuré till middag för Adam. Jag har tänkt att jag ska försöka komma igång nu och testa lite mer olika recept. Utbudet på vegetarisk burkmat är ju inte så stor och jag tror att vår lilleman håller på att vara less på “Pasta med grönsaker” och “Pasta med broccoli och ost”. Har blivit bara sån mat nu under jul och nyår och det blir ju som sagt enformigt. Men idag lyckades jag göra en god puré med rotfrukter och lite kryddor också!🙂
Ska även testa att göra en röra av röda linser bland annat. Ska bli spännande att se vad grabben tycker om det! Så småningom blir det väl att testa tofu och lite annat smått och gott. Synd bara att det mesta innehåller så mycket salt. Som till exembel kikärter, dom ska man köpa torra, lägga i blöt och koka för köper man dom på tetra eller burk så innehåller dom oftast en massa salt och det är ju inte så bra för en litens njurar.

Den här månaden blir det även en TBC-spruta (eftersom vi haft det på min sida av släkten) för Adam. Jag hoppas verkligen att det går bra, men det borde väl inte vara nån större skillnad mot för vanliga vaccinationen?

Här kommer en bild på 7-månaders grabben som sitter alldeles själv i fotöljen!










Leave a Reply

