Adam åtta månader

Nu är jag lite efter med uppdatering här känner jag.
Det som är mest tydligt den här månaden är utvecklingen av motoriken.
Adam har kommit på hur man tar sig fram på golvet genom att kravla och åla sig.
Han tar sig fram med händerna, är jättesnabb på att vända runt och byta riktning.
Han älskar att utforska saker och kravlar gärna fram till mina fötter då jag står och diskar för att nypa lite i tårna😉
Armarna blir extremt långa när man vänder ryggen till, hinner inte vara med på allt han får tag på! Nåt man får hålla extra koll på är blommor, han är så snabb på att rycka av bladen om han hamnar inom räckhåll.
Han sitter allt mer stadigt, men fortfarande med mamma och pappas uppsikt. Gåstolen ger bra träning, där använder han fortfarande backa-tekniken. Funkar ju lika bra det.
Han är jätteduktig på att hålla i saker, till exempel så håller han ju vällingflaskan själv på kvällen då det är läggdags. Han har mer och mer gått ifrån att äta på pekböcker till att faktiskt bläddra i dom ;)  
Han snackar. Han kan har riktigt långa utlägg ibland om både det ena och det andra. Han har visat flera gånger att han kan bli upprörd och med bestämd röst spänt ögonen i den han tittar på. Hihi jätteroligt! 
Han älskar roliga ljud. Allra helst när man använder hitte på ord som låter lite tokiga. Han skrattar alltid när jag säger “Meeen…. Meeen… MEEEN” Han skrattar ofta åt katterna och ibland när Spirou “pratar” brukar jag härma henne. Det är skoj!😉
När vi var och fikade sist på Kafé Station så blev han så nyfiken på bordsgrannarna som hade en väldigt högljudd diskussion (några upprörda studenter tror jag). Han vred huvudet så långt bakåt han bara kunde och stirrade länge, haha. Han har även börjat lägga märke till tv:n på riktigt. Sitter ibland och tittar med mig och Nicklas och om man råkar hålla något i vägen så vrider han huvudet så att han kommer åt att se.
Inte min plan från början att grabben skulle bli en tv-nörd redan från 8-månaders ålder😉
Han är grymt envis. Fått av både mamma och pappa? Det har blivit en riktig utmaning att byta blöja och samtidigt få honom att ligga still! Det som funkar bäst är om han får nåt roligt att hålla i medan man byter.
Han är fortfarande förtjust i att bada! Har utvecklat en snygg badteknik i badkaret eftersom han nu vuxit ur insatsen. Fyller badkaret just så pass att han kan ligga på mage och sedan använder jag min arm som stöd under hans armar. På så sätt kan jag låta honom plaska fritt med benen och armarna samtidigt som jag kan tvätta honom med den andra handen.  Vi tränar ofta på att hälla vatten över huvudet. Det funkar bättre och bättre!
Han äter som en hel karl. Helt plötsligt gick jag från att nästan helamma honom till att bara amma 2-3 gånger per dag. Han får alltid bröstmjölk vid 7-tiden på morgonen då han vaknar första gången. Sedan brukar vi ligga och dra oss till 9-10 då det är dags gör gröt. Han äter alltid en hel portion gröt med plommonpure, ofta med en halv banan/ halv kiwi till också. Under dagen äter han sedan lunch, mellis (frukt/majskrokar/bröstmjölk) middag, bröstmjölk och välling. Det är skönt! Jag blir inte lika bunden, vi kan ta med oss lunch om vi ska iväg någonstans. Man behöver inte plocka fram brösten stup i kvarten! Å sen märks det ju att han tycker det är bra mycket roligare att sitta vid matbordet och få mat än att ligga och ammas hela tiden. Varken han eller jag har tålamod till det!🙂
Eftersom han är så duktig på att äta så märks det på vågen också. Det var ju en tid sen det hade stannat upp på viktkuvan men sist vi vägde så hade han tagit ett kliv uppåt igen. Känns jättebra!

Den här månaden lade jag till lite mer mat i menyn. Bland annat har han ätit kidneybönor och röda linser (jättebra proteinkällor) som jag förstås mixat med annat. Testat att smaksätta maten med både vitlök, örtkryddor och lite annat smått och gott. Lagom av allt är nog bäst!
Favoritfrukten just nu är Kiwi, banan är också en favorit. Perfekt att ta med i skötväskan då man ska ut. Ooh just det, nu när han varit sjuk så har vi köpt frukdryck på barnmatsavdelningen och den tycker han om också. Känns helt okej att ge honom den ibland, den är ju naturligt söt. Kan vara gott att dricka nåt annat än bara vatten!

 Det här tog längre tid att skriva än vad jag trodde. Jag tyckte först inte det hade hänt så mycket den här månaden men tji fick jag. Det händer alltid saker när man har en bebis som växer och utvecklas. Det gäller bara att komma ihåg allting🙂

Adam vägde 7290 gram sist vi vägde honom. Längden förr-förra gången var 68,7 cm.
Han drar storlek 74 i kläder och börjar närma sig 80. Vilket innebär att vi egentligen borde rensa ur garderoben ytterligare eftersom han just nu har byxor i st 62 och 68 som börjar bli lite små😉 Han har även hoppat upp ett snäpp i blöjstorlek så nu använder han st 4!

Till slut så måste jag bara tillägga det bästa av allt:
Våran son har underbart knubbiga armar och lår som varken pappa eller mamma kan låta bli att klämma på. Jag älskar hans putiga kinder. De långa ögonfransarna. Ögonbrynen som är pappas upp i dagen, han har samma ansiktsuttryck som Nicklas.
Jag älskar att krypa ihop tätt tillsammans och bara ligga och mysa. Att ibland nästan men bara nästan bli uppäten av en liten mun som ska smaka på allt, inklusive mammas kind. Jag älskar att somna med en liten hand i ansiktet som luktar godast i hela världen! Vi är lyckligt lottade! ♥

.

2 thoughts on “Adam åtta månader

  1. underbara unge! så söt!
    Tänker låta min bebis smaka på majskrokar efter jag läst ditt inlägg:) visste inte att man kunde ge dem dom redan nu😀 lite mer gotti gott under dagen🙂

  2. Hihi, visst har vi underbara ungar! Man slås alltid av hur sjukt söta dom är. Varenda dag!🙂

    Gör det! Jag gjorde som vanligt, googlade och kollade när andra börjat låta sina små smaka majskrokar och många verkar starta ännu tidigare. Det som är bra med dom är att dom smälter så fort i munnen, behövs inga tänder till majskrokar!Däremot blir dom ganska kladdiga, brukar vara en utmaning att tvätta rent händer och ansikte efteråt!🙂

Leave a Reply

