Tekakor

Det var länge sedan jag körde igång en bakning klockan 5 på morgonen. Är nog dryga året i alla fall. I slutet av graviditeten hade jag alltid svårt att sova från morgonsidan så då brukade jag ofta kliva upp tidigt och baka. Är ganska mysigt att vara uppe när alla andra sover.

Här är originalreceptet på tekakorna, lånat från www.frukostbullar.se

Du behöver:

5 dl mjölk

50 gram jäst

1,5 dl raps- majsolja eller smält smör
3 msk socker

16 dl vetemjöl (960 gr)
2 tsk salt

Gör så här:

25 stycken


Lös jästen i den ljumma mjölken. Blanda ner allt utom saltet och rör någon
minut. Tillsätt vetemjöl till en slät deg och knåda cirka 10 minuter med
degblandare eller matberedare. Tillsätt salt och kör ytterligare fem minuter.
Låt degen jäsa cirka 30 minuter.



Ta upp degen på mjölat bakbord och dela i 25 bitar. Rulla till bullar och
platta eller kavla ut till kakor. Nagga med gaffel och sätt på bakplåtspapper
eller smord plåt. Pudra över lite mjöl.



Låt nu tekakorna jäsa till dubbel storlek, cirka 60 minuter.


Baka av kakorna i 250 grader i 8-10 minuter.


Låt svalna något på galler innan servering.

Gräddas i ugn 250 grader i 6-7 min

Jag gjorde en dubbel sats, använde solhavre och mjölkfritt margarin. Efter halva degen var utkavlad till runda små kakor så gjorde jag två stora bitar i långpanna som jag skar upp i bitar så det skulle gå lite fortare! Sedan penslade jag på dom med lite sojamjölk innan dom åkte in i ugnen :)

frukost på säng

Blev nästan 50 tekakor av den dubbla satsen. Lite varierande form och färg på dom, men det gör inget. Dom är bakade med kärlek!😛

tekakor mjölkfria

Foto: Privat

2 thoughts on “Tekakor

  1. Jag älskar att vara i köket och pyssla på. Ofta exprimenterar jag hejvilt med recepten, därför händer det ofta att det inte blir så lyckat😉
    Men den här gången är jag nöjd!🙂

Leave a Reply

