Godis är gott!?

Foto: Privat, får ej kopieras!


Ibland så händer det att jag plockar ihop en påse lösviktsgodis när vi handlar, gottegris som jag är🙂 Jag kollar alltid innehållsförteckningarna på lådan. Köper varken godis som innehåller gelatin eller E120 (löss).
Det handlar ju inte “bara” om gelatinet utan även om alla konstiga färgämnen och tillsatser. All onödig skit som vi stoppar i oss utan att ens ifrågasätta det minsta.

Jag älskar att det finns ekologiskt godis! Vi brukar bland annat köpa Ekorrens ekologiska smågodis som är utan gelatin och konstgjorda färgämnen.
Istället för gelatinet används agar-agar (alg) och glukossirap för att få en geléaktig konsistens.  Till godiset används naturliga färger från exempelvis rödbetor, jordgubbar, gurkmeja och spenat. Å det tycker jag är suveränt! Genomsnittssvensken stoppar ändå i sig typ 17 kg godis per år så jag är glad att det finns bättre alternativ.

Att hitta godis utan gelatin och konstiga tillsatser i godishyllan tok-gillas!!
Enough said!🙂

Leave a Reply

