Period med orolig sömn.

Idag var vi två stycken som vilade förmiddagsluren. Jag vaknade före Adam och klev upp och gjorde i ordning lunchen! Jag var bara tvungen att passa på att vila lite. Det man inte får sova på nätterna får man försöka ta igen på dagarna.  

Adam sover väldigt dåligt under nätterna nu. Han är ganska duktig på att somna efter han fått välling, runt 20-tiden. Ibland kan han vakna innan vi gått isäng men oftast är det senare under natten han vaknar. Grinar och är helt otröstlig. Vi plockar upp honom i sängen och där kan han ligga och snurra på länge, nästan somna å så plötsligt börjar han grina igen. Detta kan upprepas många gånger. Själv så vågar jag inte somna förrän han somnat om och jag kan lyfta över honom till hans säng. Vilket kan dröjja..
När han väl sover så ligger han sällan stilla en längre stund utan rör på sig en hel del. Inatt hade han lyckats trassla in fötterna i pyjamasen så jag tror det var därför han vaknade.

Det är jobbigt för alla för ingen sover ju ordentligt.
Adam vaknar alltid vid 7-tiden och vill ha välling. Han somnar aldrig om direkt efter det utan då är det bara att kliva upp! Grabben är i alla fall morgonpigg, till skillnad från vissa ;P Det är först nu jag börjat få lite mer förståelse till folk som tar sovmorgon. Förut var jag en sådan som absolut inte ville slösa bort morgonens gyllene timmar. Nu skulle jag verkligen uppskatta en sovmorgon lite oftare. 
Jag och Nicklas hjälps i alla fall åt med morgonproceduren. En tar blöjbyte och en kliver upp och gör i ordning morgonvällingen så det underlättar ju litegrann när man är zombietrött.
Jag har även lagt in ett förslag om varsin sovmorgon till helgen!🙂

Jag funderar på om vi ska försöka få Adam att somna i sin egen säng på kvällarna. Det kan ju vara att han blir förvirrad då han somnat i våran säng men vaknar i sin egen säng mitt i natten?
Han kan ju inte somna om själv heller utan då vill han ju ha mammas eller pappas tröst så därför måste vi ju plocka upp honom. Men om han får somna i sin egen säng, typ att vi ger honom vällingen där och sitter med honom tills han somnar kanske han känner sig tryggare? Förr eller senare ska han ju ändå sova i sin egen säng i sitt eget rum så någonstans måste man ju börja. Vi har ju minimalt med utrymme som vi bor nu, Adams säng står ju ändå bara brevid där jag sover så egentligen tycker jag att han borde känna sig trygg ändå. När vi sover hemma i Lycksele så står ju spjälsängen i andra sidan av rummet och där brukar han sova ganska bra. Så jag vet inte. Vi kan ju i alla fall försöka och se om det blir någon skillnad!

Jag får försöka tänka att även detta är en övergångsperiod. Att det blir bättre så småningom. Men gärna inom en snar framtid!🙂



Fotot är taget när vi var hemma i Lycksele senast.
Spirou älskar att ligga i spjälsängen. Gärna när
Lilleman sover.

Leave a Reply

