Värsta någonsin.

Hejsan! Nu tittar jag in igen. Har inte haft ork att starta datorn äns en gång de här senaste dagarna. Hostan håller på att ta knäcken på mig. Jag har hostat konstant i snart en vecka. Dag som natt. Igår ringde jag till vårdcentralen och fick en tid hos en läkare. Tänkte att nu får det vara nog. Jag har ju knappt sovit något sen förra onsdagen. Å inte Nicklas heller för den delen.
Sagt och gjort jag for och träffade läkaren (fick två hemska hostattacker under tiden jag satt i väntrummet) som lyssnade på andningen och tyckte att det såg bra ut.

Jag fick ett recept på Bricanyl (luftrörsvidgande astmamedicin) och Mollipect som ska vara både slemlösande och hostdämpande. Ändå ligger jag här klockan halv-fyra på morgonen i tv-rummet och hostar som en jäkla galning😦
Har hostat sedan jag gick isäng för fem timmar sedan. Dock lade jag mig i sovrummet till en början men jag fick flytta ut till slut, jag håller ju Nicklas vaken också.

Det här är den värsta förkylningen jag någonsin haft. Den här gången hjälper ingenting. Äter jag halstabletter så får jag hosta när jag drar in luft, dricker jag vatten eller intar mat överhuvudtaget så retar det i halsen och därefter börjar jag hosta.
Förutom hostan så har jag haft feber till och från i flera dagar. Det är fullt med slem i halsen som inte går hosta upp. Jag är svullen i ansiktet också, det känns som att ögonlocken är dubbelt så tunga än i vanliga fall. Jobbigt att hålla upp dem bara för att dem är så svullna. Ser helt sjukt ut. Det enda positiva är väl att jag hostat så jävlulskt att mina magmuskler fått sig en rejäl träning.

Måtte detta ge med sig snart, jag påbörjade ju min semester igår. Det var superfint väder också känns så surt att måsta sitta inne nu då det äntligen är lite sommarväder.

Adam har klarat sig relativt bra än så länge. Men jag undrar om han också börjar bli förkyld, fattas ju bara annat. Han hade feber både fredag och lördag efter vaccinationen. Då var han förstås inget pigg alls. Han har fortfarande inte fått tillbaka aptiten ordentligt och sover mer än vanligt. Stackars.
Det enda som gick ner idag utan protest var smörgåsar med ost och pärondryck.

Adam äter smörgås, bild tagen den 2/7 – 2012 (bilderna får ej kopieras)

När man är krasslig får man helt enkelt äta det som funkar bäst. Själv så har jag tryckt i mig tre piggelin under kvällen. Det var så befriande att inte behöva hosta något under den stunden som halsen var nerkyld. Därför hämtade jag en till, och en till. Hade det inte tagit slut så hade jag förmodligen tagit fler också.
Kanske får ladda frysen med isbitar så kan jag gå och knapra på såna istället😉

2 thoughts on “Värsta någonsin.

  1. nej men fy, nu får du SLUTA HOSTA kvinna!
    Jag hatar hostmedicin, därför tar jag inte sånt. Har även hört att hostmedicin är helt värdelöst på nyheterna (om jag inte minns fel att det var därifrån).
    När jag har ont i halsen försöker jag dricka alltid varmt för att “heala” den, tex te med honung och citron FLERA gånger om dagen tills jag lägger mig.

    Känner jag att slem finns hostar jag upp det så mkt det går. Alltså, man vill helst skjuta sig själv innan man gör det. Så vidrigt och jobbigt!, Hosta inte upp om du känner dig röd/öm i halsen. Lika gärna trycka ner en elvisp i halsen och köra på högsta.

    Äter vitlöksklyftor hela, (vad gör man inte för att bli frisk alltså?)
    sedan VILA, VILA, ingen ansträngning alls för att kroppen jobbar extra hårt vid förkylning/sjukdom.

    Ät en massa frukt, helst citrus frukter🙂

    Håller tummarna att ni inte smittar varandra o att det håller sig. För nu e det ” Sommar ” då ska man inte behöva vara sjuk🙂

    Ps. kan det vara pollen?

    “Symtom

    Om man har pollenallergi är det vanligt att man

    får klåda i näsan
    nyser mycket
    är snuvig och täppt
    har röda, kliande och svidande ögon
    får svullna ögonlock
    känner sig trött.

    Man kan också få astma om man har pollenallergi. Då får man ofta ihållande rethosta, svårt att andas och pipande ljud i bröstet. Besvären blir värre när man anstränger sig.”

  2. Tack för alla tips! Pollen kan jag nog utesluta på en gång då jag inte har problem med klåda i näsan, röda kliande och svidande ögon eller nyser mycket.
    Hostan är det största problemet, ont i halsen hade jag bara första två dagarna. Nu har jag dock hostat så mycket så jag har börjat få ont i bröstet!
    Har tänkt köpa både honung och citron de senaste två gångerna jag varit och handlat men totalt glömt bort det så det ska jag göra imorgon!
    Måste nog bli bättre på att äta frukt också!😉

Leave a Reply

