Adam 13 och 14 månader.

Två månader har gått sedan senaste månadsuppdateringen. Eftersom jag kört igång med jobb igen och inte är hemma hela tiden så känner jag att jag missar massor. Som tur är så är Nicklas väldigt duktig på att hålla mig uppdaterad om vad som försigår här hemma om dagarna!🙂

Första stegen.

Det största som hänt sen sist är förstås att lilleman börjat gå själv🙂
Sina första steg tog han den 22/7 på 13 1/2 månaders dagen.
Den morgonen tog han tag i gåbilen och styrde iväg med den ända tills det tog stopp mot väggen. Jag och Nicklas klappade händerna och tyckte det var en rolig grej att han äntligen förstått sig på gåbilen. Senare på kvällen fick vi oss en rejäl överraskning då han stegade iväg tvärsöver vardagsrumsgolvet då vi var ute i stugan. Bara sådär.
Självförtroendet ökar hela tiden, han är fortfarande lite rädd för att gå helt själv. Kan många gånger krypa hellre eftersom det går snabbare. Men ibland så glömmer han bort att ingen finns i närheten som kan hålla i honom och så går han tills han hittar något att stödja sig mot.

Han har lärt sig att kliva ner från till exempel soffan. Vänder på sig och skjutsar ner med fötterna först! Duktig kille!


Ät- och sovrutiner.
Vi är verkligen bortskämda med bra rutiner vad gäller både mat och sömn. Inga större förändringar har skett sen sist.
Lilleman är jätteduktig på att äta ALLT. Han älskar frukt och grönsaker. Har frossat i jordgubbar hela sommaren. Vi har laddat frysen med pureade jordgubbar så vi ska klara oss igenom vintern😉
Jag kan inte komma på något som han inte tycker om.
De gånger han äter dåligt beror oftast på dålig tajming. Att han är för trött helt enkelt. Eller att han inte är tillräckligt hungrig.
Men oftast äter han som sagt jätteduktigt. Han har fått smaka mer och mer av våran mat. Vi har till och med sträckt oss så långt att han fått smaka köpepizza. Den gillade han förstås, men det var ju bara för att smaka. Jag är extremt noga med att det inte ska vara onödigt salt eller sötat. Han äter ju nästan bara hemlagat med massor av nyttigheter i vanliga fall så det är nog inget att ha dåligt samvete över.

Han sover fortfarande en gång om dagen, oftast mellan 12-14. Sedan somnar han för kvällen vid 19:30 och vaknar oftast inte förrän 8-9 följande morgon.
Därför har vi tagit bort morgonvälling-målet. Han börjar istället dagen med grötfrukost!


Växer så det knakar.

Sist lilleman vägdes och mättes var den 28/6. Då vägde han 9190 gr och var 75 cm lång. Jag vet inte hur lång han är nu men märker hela tiden att han når allt längre upp och kan komma åt en hel del saker som tidigare stått utom räckhåll😉

I klädstorlek drar han nu 80-86 på både överdelar och nederdelar. Skorna i st 20 håller han på att växa ur!

Igår installerade Nicklas den nya bilbarnstolen som fick tummen upp av hela familjen. Lilleman åker numer bak i bilen och tycks gilla det bättre än när han åkte fram i babyskyddet.

Koll på saker o ting.

Han vet att lampan sitter i taket. Kollar alltid upp i taket om man frågar “vars är lampan?”

Han gillar att leka tittut. Ibland gömmer han sig bakom något och kikar fram med busglimt i ögonen när man frågar “Vars är Adam?”

Han har stenkoll på vars saker hamnar om man gömmer något för honom. Till exempel så ställde vi undan en skål med jordgubbar som stod på bordet, eftersom han hade ätit tillräckligt. Nog förstod han vars den tog vägen. Pekade upprört och försökte titta runt sakerna som stod i vägen😛

Han har koll på vars ytterdörren leder, blir fruktansvärt upprörd ibland då ingen vill följa med honom ut då vi är till exempel i stugan.
Han till och med sträcker sig mot handtaget men utan resultat. Han är lite för kort i rocken än.

Han älskar att kasta havregryn till fiskarna vid farmor och farfars brygga. Det flyger och far överallt. Ikväll kom han på att man kunde äta havregrynen själv. Då hamnade det mesta i munnen därefter😉

Han härmar en hund genom att flåsa och räcka ut tungan!

Han gör även en liknande sak då han äter och dricker. Något han snappat upp då jag och Nicklas dricker något. Ni vet då man släcker törsten och liksom släpper ut andan efteråt. Ett sånt där: “Aaahhh” vad gott det här var. 
Så gör han ofta, haha. Ibland bara för att spexa så att vi ska skratta åt honom.´

Han diggar rejält till all sorts musik. I bilen lyssnar vi på John Mayer och direkt första låten går igång så börjar han skaka huvudet i takt till musiken. Han höjer lite extra på ögonbrynen och tittar på oss som att han menar “Det här ÄR bra musik” ;D

När han är trött och ska sova så dricker han upp vällingen och när det är tomt i flaskan räcker han över den, alternativ slänger ifrån sig den till den som ligger brevid honom. Sedan väntar han på tutten i utbyte, stoppar in den i munnen och vänder på sig, hihi.
Alltid lika roligt när det slurpar tomt i flaskan och flaskan kommer flygandes.

Han har just insett att det växer röda små vinbär i buskarna ute i stugan hos farmor och farfar.

Mammatrots.

Något som jag märkt är att han beter sig lite annorlunda mot mig just nu. Å då menar jag inte att han är mammig av sig utan snarare mammatrotsig. Lite extra gnällig när det är jag som håller i honom. Då vill han inte gå själv utan då ska han hålla hand.
Han är dessutom inne i en trotsperiod då det är extra kul att göra tvärt emot vad jag säger. Säger jag “Nej” så skrattar han oftast bara åt mig och fortsätter. Ibland blir han även frustrerad och kastar saker omkring sig när jag säger till. Vissa gånger är det helt omöjligt med matning också. Han bara viftar bort skeden från munnen och slänger maten på golvet.
Det är oftast stört omöjligt för mig att byta blöja på honom, ta på kläder etc. Han bara slingrar sig. Det går oftast bättre då Nicklas eller någon annan gör det.
Det får mig att tappa lusten och orken många gånger. Jag känner inte riktigt igen min lilla goa mysgrabb.
Förhoppningsvis så är det bara en utvecklingsfas annars vet jag inte vad jag tar mig till i höst då vi ska vara ensamma på dagarna.

Självständig.

Till följd av att han blivit mindre mammig har han även blivit mer modig då det gäller folk vi inte umgås med så ofta. Det är helt okej att bli ihållen av mindre kända ansikten. Han till och med sträcker fram händerna och vill byta famn. Vilket jag tycker är både och. Självklart saknar jag den där speciella känslan av att det bara duger med mamma eller pappa. Men det är skönt också att andra kan hålla i honom en stund. Det är väl bra träning inför dagis också. Skulle vara jättejobbigt att lämna över honom om det blev ledsamheter.

Han är go’.

Han har sina stunder ibland då han är extra gosig. Han brukar lägga huvudet mot Spirou och gosa med henne. Har även blivit duktig på att klappa försiktigt.
Ibland är det pusskalas med pappa och mamma. Han är noga med att det ska vara rättvist så om jag först får en puss står han även redo att pussa pappa sedan! Rätt ska va rätt!
Att pussas har blivit något av en daglig rutin. Han pussar på leksaker, kuddar, gärna spegelbilden av sig själv också! Hihi.



Leave a Reply

