Tekakor.

Jag bakade dessa tekakor igår. Så goda! De blir väldigt luftiga och smälter nästan i munnen. Jag lyckas nästan aldrig med matbröd när jag bakar men dessa är idiotsäkra, haha. Det blir 24 stycken kakor av receptet och man kan med fördel kavla ut degen på plåt och göra rutor för att spara tid.

Photo 2013-11-28 18 01 35

Foto: Privat

Du behöver:

5 dl ljummen mjölk (jag använder rumsvarm Solhavre)
50 gr jäst
1.5 dl rapsolja eller smör
3 msk socker
16 dl vetemjöl (960 gr)
2 tsk salt

Gör så här:

Lös jästen i den ljumma mjölken. Blanda ner allt utom saltet och rör någon minut. Tillsätt vetemjöl till en slät deg och knåda cirka 10 minuter med degblandare eller matberedare (går även utmärkt för hand). Tillsätt salt och kör ytterligare fem minuter. Låt degen jäsa cirka 30 minuter.

Ta upp degen på mjölat bakbord och dela i 24 bitar. Rulla till bullar och platta eller kavla ut till kakor. Nagga med gaffel och sätt på bakplåtspapper eller smord plåt. Pudra över lite mjöl.

Låt nu tekakorna jäsa till dubbel storlek, cirka 60 minuter.

Baka av kakorna i 250 grader i 8-10 minuter.

Låt svalna något på galler innan servering.

Tips från coachen:

– Använd inte allt mjöl utan tillsätt hellre mer mot slutet när det är dags att dela upp degen.
– Övergrädda inte. Det står att plåten ska sitta inne 8-10 min men jag tog ut mina efter 5-6 min. När de fått fin färg är de alltså klara!

Lycka till!🙂

Leave a Reply

