Rabarber- och jordgubbsrutor i långpanna.

bild (7)

Det här blev kvällens kvällsfika. Ett glas mjölk och en nygräddad kaka är aldrig fel. Ikväll när jag hade vattnat på jordgubbslandet och plockat in ett gäng jordgubbar så kunde jag inte låta bli rabarbern då jag tycker de passar så bra tillsammans. Hittade ett finfint recept på rabarber- och jordgubbsrutor som jag slängde ihop. Receptet lånade jag här men jag skriver det här i inlägget också.

[Eget tillägg: Gräddningstiden kortade jag ner, det tog 22 min i våran ugn istället för 30-40 min som det står i receptet. Jag använde ca 20 små jordgubbar och tre mindre rabarberstjälkar som jag hackade ner. Man kan nog ta den mängd man har hemma. Jag malde hel kardemumma men tog lite mindre av den och tillsatte kanel istället då jag tyckte det passade bättre.]

Ingredienser:

4 ägg
5 dl strösocker
200 gram smör
8 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1 1/2 tsk kardemumma
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk

ca 250 gram rabarber
ca 150 gram jordgubbar

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Blanda mjöl, bakpulver, kardemumma och vaniljsocker. Sikta i de torra ingredienserna i äggsmeten och blanda med en slickepott.
Tillsätt sedan mjölk och det avsvalnade smöret.
Häll smeten i en form som är ca 30×40 cm. Antingen smörar och bröar du eller så har du bakplåtspapper i formen.
Ha sedan i rabarber och jordgubbar. Mängden är helt valfri, testa dig fram efter smak.

bild (68)
Grädda i ca 30-40 minuter.
Låt kallna och skär sedan i bitar.
Servera gärna med vaniljsås, grädde eller vaniljglass.

bild (89)

 

Leave a Reply

